Tuesday 6 November 2007

המוצא הקרוב לודאי של האפרידים הפתאנים במליהבאד משבטי ישראל




חנן בלכמן

ממוקמת ב 26.92° צפונית ו 80.72° מזרחית מניו דלהי, 500 ק"מ מניו דלהי, העיירה מליהבאד ( במחוז לאקנו, על קו הרכבת ניו דלהי-וראנאסי, במדינת הודו הצפונית אוטר פראדש) , היא אחת מהיישובים הרבים של פזורת הפתאנים/פאחתונים/פאשטונים/אפגאנים בהודו ומחוצה לה.


31.8 מליון פתאנים עצמאיים וחזקים, היושבים במזרח אפגניסטן וצפון-מערב פקיסטן , מחולקים ל60 שבטים ו 400 משפחות, הם אנשים לוחמניים בעלי מסורת של מוצא משבטי ישראל. מבין יישוביהם בהודו,העיירה מליהבאד היא הכי חשובה ביותר עם 1,200 פתאנים , בעיקר משבט האפרידי, מתוך כלל האוכלוסייה של 16,840. שבט האפרידי הפתאני מזוהה עם אפרים, אחד מעשרת השבטים האבודים שהוגלו בשנת 721 לפני הספירה ע"י האשורים.הם התיישבו במליהבאד,הודו באמצע המאה ה-18.

האפרידים הפתאנים מחשיבים את עצמם כ"בַּאני ישראיל" (תרגום פשטוני/ערבי/פרסי ל"בני ישראל") ,למרות שאלו שהתיישבו בהודו איבדו במידה רבה את המסורת הזו על מוצאם כמו רבות מהמסורות האחרות שלהם, לדוגמה ריקוד ומוזיקה. מספר טקסטים פרסיים מימי הביניים ,מהמאה ה 13 עד ה 18, מתייחסים למוצאו הישראלי האפרידים הפתאנים . נשיאה השני של ישראל , יצחק בן-צבי בספרו " נדחי ישראל" (1963) ורבי אליהו אביחיל בספרו " שבטי ישראל" (1996) , מצטטים מספר עולים מאפגניסטן המעידים על שכיחות של הרבה פולחנים ומנהגים בקרב שבט האפרידים הפתאנים, דהיינו, הדלקת נרות בשבת,שמירת פיאות ארוכות , לבישת צעיף הדומה לטלית, מילה ביום השמיני ללידה וייבום.

בהתחשב במספר הנושאים שתומכים בטענה ששבט האפרידי הוא למעשה שריד של שבט אפרים האבוד, אין זה מפתיע למצוא שהמוסלמית היחידה בעולם שמלמדת תיאולוגיה יהודית באוניברסיטה מערבית הוא פתאנית אפרידית. זוהי פרופסור מהנאז מונה אפרידי מהמחלקה ללימודי תיאולוגיה, אוניברסיטת לויולה מרימאונט, לוס אנג'לס, קליפורניה.

דגימות ד.נ.א של 50 זכרים ללא קרבה מצד האב מעיירה מליהבאד נאספו ע"י ד"ר נבראס ג'אט אאפרידי יחד עם פרופסור תודור פראפיט (המרכז ללימודי אסיה , אפריקה והמזה"ת באוניברסיטת לונדון) וד"ר יוליה אגורובה ( אוניברסיטת קארדיף) עכשיו נבחנות ע"י ד"ר מארק תומאס וד"ר ניל בראדמן ביוניברסיטי קולג' לונדון. המוצא הישראלי המסתבר של השבט נחקר גם ע"י ד"ר אאפרידי בחוג להיסטוריה, אוניברסיטת תל אביב, בסיוע מלגת פוסט-דוקטורט ממשלת ישראל. ד"ר אפרידי מעוניין להמשיך במחקרו אם הוא יקבל מענק לשם כך בארה"ב.

ד"ר נבראס ג'אט אאפרידי הוא הפתאן הראשון בהיסטוריה לחקור את מוצאם של הפתאנים מעשרת השבטים , וזאת גם באוניברסיטה ישראלית. בכינוס השנתי ה-19 של אגודת לימודי יהדות במערב התיכון באבאנסטון, אילינוי , ארה"ב, הוא הציג מאמר הכולל את תוצאת מחקרו באוניברסיטת תל אביב, שהוערך מאד. כרגע הוא במסע הרצאות בארה"ב וכן מחפש למענקי מחקר.

אם המוצא של האפרידים הפתאנים מעשרת השבטים יוכח, זה לא רק ישים סוף לחיפוש של לפחות אחד מעשרת השבטים האבודים של ישראל, אפרים, אלא גם ירמוז שבדמוקרטיה הגדולה בעולם, הודו , היה אדם שמוצאו מעשרת השבטים, ד"ר זאקיר חוסיין שעמד בראשה. הוא היה נשיא הודו מ 1967 עד מותו ב 1969. זה יהיה גם האות הראשון להגשמת הנבואה התנ"כית שהשבטים האבודים של ישראל יובלו חזרה לארץ ישראל ע"י בית יוסף, שבטי אפרים ומנשה, והחוקר הפתאני ד"ר נבראס ג'אט אאפרידי, שבא משבט האפרידי, כבר היה בישראל לשנה אחת להתחקות אחרי שורשיו משבטי ישראל

.Part 1

Part 2

Part 3

Part 4

Part 5

Part 6

Part 7



No comments: